Primary Advertiser

עולים על הפודיום: דירוג המדליות האולימפיות של ישראל

בשיתוף דנונה PRO

14.3.2021 / 8:00

לאורך שלושת העשורים האחרונים השיגו הספורטאים שלנו לא פחות מתשע מדליות במשחקים האולימפיים. רגע לפני שהם מסתערים על הבאות בטוקיו 2021, ניסינו לעשות קצת סדר. רשימה מלאה בגאווה

גל פרידמן עם מדליית זהב אתונה 2004. AP
על ראש הפודיום. פרידמן/AP

קצת יותר מארבע שנים אחרי הקמתה, מדינת ישראל שלחה למשחקים האולימפיים בהלסינקי ב-1952 את המשלחת הראשונה בתולדותיה - 25 אתלטים שהתחרו בחמישה ענפים שונים.

מאותו רגע והלאה, ולמרות שהיינו קרובים לא פעם, צעדנו 40 שנה במדבר המדליות עד שהכל השתנה ב-1992 בברצלונה ומאז, לשמחת כולנו, הספורטאים שלנו חזרו מהמשחקים עם מדליה אחת לפחות בכל המקרים למעט אחד (לונדון 2012).

עד היום צברה ישראל תשע מדליות אולימפיות: אחת מזהב, אחת מכסף ושבע מארד וכמובן שכל אחת מהן היא הישג מדהים בפני עצמו וכולן הביאו כבוד. ניסינו לדרג אותן.

9: גל פרידמן, ארד ב-1996

פרידמן הוא היחיד שעוד יחזור בהמשך הדירוג הזה, אז נרשה לעצמנו להתחיל איתו ועם המדליה השלישית בתולדות ישראל, שהושגה במים של סוואנה, ג'ורג'יה. הישראלי ניצח בשלושה מתשעת השיוטים והיה קרוב לכסף, אך סיים את התחרות במקום השלישי, מאחורי גולשים מיוון וארגנטינה. זו הייתה הופעה אולימפית מוצלחת עבור פרידמן, וממש לא בפעם האחרונה בקריירה.

8: מיכאל קולגנוב, ארד ב-2000

ב-30 בספטמבר החותר המוכשר פספס בכמה אלפיות שנייה את הארד בתחרות ל-1,000 מטרים ולמחרת, ממש רגע לפני שאולימפיאדת סידני ננעלה, הצליח להקדים יריבים מהונגריה וגרמניה לקו הסיום והשיג את הארד ב-500 מטרים כדי לדאוג שגם את המשחקים האולימפיים שנערכו באוסטרליה תסיים ישראל בטבלת המדליות.

7: אורן סמדג'ה, ארד ב-1992

ההישג של סמדג'ה היה מרשים. לצערו, הוא הגיע יממה אחרי המדליה ההיסטורית של יעל ארד וקצת נותר בצל בשל כך. ועדיין, מדלייה גברית ראשונה לישראל, בקטגוריה עד 71 ק"ג. סמדג'ה, שהפך לכוכב בספורט הישראל בזכות המדליה שלו, השיג איפונים על שני היריבים הראשונים, הפסיד ברבע הגמר והתאושש בצורה מופלאה, עם שלושה איפונים נוספים שנתנו לו ארד דרך בית הניחומים.

הג'ודוקא הישראלי אורן סמדג'ה על הפודיום באולימפיאדת ברצלונה 1992. Amilcar de Leon, AP
הפך לכוכב בן לילה. סמדג'ה בברצלונה 1992/AP, Amilcar de Leon

6: אורי ששון, ארד ב-2016

קצת כמו סמדג'ה, גם אצל ששון המדליה הגיעה רגע אחרי שעמיתה לענף הג'ודו כבר זכתה במדליה באותם משחקים אולימפיים (מיד נגיע אליה). הדרך שלו למדליית ארד הייתה מרשימה ואחרי קרב מול יריב מצרי (וסיום בלתי נשכח, במסגרתו המצרי סירב ללחוץ את ידו של ששון), הוא גבר על מתחרים מפולין והולנד, הפסיד בחצי הגמר לאגדת הג'ודו טרי רינר בתום מאבק עיקש ועלה לפודיום עם ניצחון על יריב מקובה בקרב על הארד.

5: שחר צוברי, ארד ב-2008

הגולש מאילת הלך והשתפר ככל שהמשחקים האולימפיים בבייג'ינג התקרבו וכמה חודשים קודם לכן הוא זכה בארד באליפות העולם. למרות זאת, המדליה שלו היוותה הפתעה טובה עבור רבים. הוא פתח בסערה, עם שני ניצחונות בארבעת השיוטים הראשונים, נחלש באמצע התחרות וסיים בכל הכוח, כאשר הוא עוקף בשיוט המכריע יריב בריטי ומשיג את המדליה ממש על קו הסיום. ארבע שנים לאחר מכן הוא זכה לשאת את דגל ישראל בטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון 2012.

4: ירדן ג'רבי, ארד ב-2016

רק שתי נשים זכו עד היום במדליות אולימפיות עבור ישראל וג'רבי הפכה בזכות ההצלחה הזו (והצלחות רבות נוספות) לשגרירה אמיתית של הספורט הנשי בארץ. המדליה שלה הגיעה כבר ביום החמישי של המשחקים האולימפיים שנערכו בריו וההישג סיפק למשלחת הישראלית כולה הרבה מאוד אנרגיות לקראת המשך התחרויות. בקרבות ההכרעה בבית הניחומים הכניעה ג'רבי בצורה מרשימה יריבות מסין ויפן ואחרי שמונה שנות המתנה, ישראל התהדרה במדליה אולימפית חדשה.

ירדן ג'רבי ג'ודוקא ישראלית. רויטרס
הצלחה פנומנלית. ג'רבי והמדליה בריו/רויטרס

3: אריק זאבי, ארד ב-2004

מבין כל הזוכים במדליות אולימפיות עבור ישראל, נראה שאף אחד לא הצליח למנף את ההצלחה שלו יותר מזאבי, שגם עשה את ההישג שלו בקטגוריה נחשבת במיוחד של עד 100 ק"ג וגם הפך בזכות המדליה והקריירה הענפה שלו לאחד האנשים החשובים והמשפיעים בספורט הישראלי בשנים האחרונות, מנטור ומרצה שמציג נהדר את סיפורו המרתק ומעורר ההשראה. על המזרן באתונה הוא הכניע יריבים מברזיל ואיטליה, הפסיד לסגן האלוף שבדרך מדרום קוריאה והתאושש בבית הניחומים עם לא פחות משלושה ניצחונות שהעלו אותו לפודיום.

2: יעל ארד, כסף ב-1992

אין כמו הפעם הראשונה. כאמור, חיכינו וחיכינו, עד שב-30 ביולי, בפלאו בלאוגראנה של ברצלונה, יעל ארד עשתה היסטוריה. על מזרן הג'ודו בספרד היא התייצבה כאחת הג'ודאיות הבכירות באולם, אולם פציעה שחוותה זמן קצר לפני האולימפיאדה השאירה את כולם במתח.

ברגע האמת, ארד התעלתה. היא ניצחה בזו אחר זו יריבות מספרד וצ'כיה ובחצי הגמר היממה את אלופת העולם מגרמניה, כדי להבטיח מדליה היסטורית למדינת ישראל. הגמר הסתיים עם הפסד (מפוקפק!) לקתרין פלורי הצרפתייה, אבל המסע של ארד היה ונשאר בלתי נשכח.

יעל ארד מנצחת את אייקוף. AP
אין כמו המדליה הראשונה. יעל ארד חוגגת בברצלונה/AP

1: גל פרידמן, זהב ב-2004

ולכן, הדבר היחיד שיכול להקדים אותו זו מדליית זהב. תחרות השייט באתונה נמשכה 11 ימים מורטי עצבים ופרידמן, שסיים שמיני בלבד את שיוט הפתיחה, נאלץ לרדוף בימים הבאים אחרי שני יריבים העיקריים, מיוון ובריטניה. הוא עשה זאת בהצלחה מרובה, ניצח שני שיוטים, עלה לפסגה באמצע התחרות ובשיוט המדליות סיים במקום השני, שהבטיח לו את הרגע המופלא: ההמנון הישראלי, התקווה, נוגן במשחקים האולימפיים.

עשינו לכם צמרמורת? כולנו חולמים על עוד הצלחות אולימפיות כחול-לבן, כבר במשחקים האולימפיים הקרובים בטוקיו 2021 ובפריז 2024. כדי לעזור לחלומות הללו להתממש, הספורטאים המצטיינים שלנו זקוקים לכל תמיכה שאפשר לבקש ומי שהתגייסה לעמוד לצדם היא דנונה PRO.

דנונה PRO אימצה לאחרונה שישה ספורטאים ישראלים עם תקוות אולימפיות בכירות: השחיינית אנסטסיה גורבנקו, האתלטית דיאנה ויסמן, רץ המרתון מארו טפרי, לוחם הטאקוונדו הפראלימפי אסף יסעור, הג'ודוקא גפן פרימו והמתעמל אלכס שטילוב, שייהנו כולם מתמיכת המותג המוביל בקטגוריית יוגורט עשיר בחלבון - כל הדרך למדליות הבאות, שיכניסו אותם לרשימה האקסקלוסיבית הזו.

תכנית האימונים של כל ספורטאי אולימפי היא מדוקדקת ומפרכת, על מנת לסייע לו להגיע באופן המושלם ביותר לרגע הגדול שלו. במסגרת התוכנית הזו, כל ספורטאי צריך גם לדאוג לתזונה נכונה ולהישאר מלא במרץ, באימונים ובימי התחרות עצמם. דנונה PRO, יוגורט עשיר בחלבון, עונה בדיוק על הצרכים הללו ומספק לספורטאים ולכל מי שמתאמן מנת חלבון משמעותית.

בשיתוף דנונה PRO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully